Robert Dilts
Robert Dilts
is ontwikkelaar, auteur, trainer en adviseur op het gebied van Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) - een model van menselijk gedrag, leren en communicatie - sinds de oprichting in 1975 door John Grinder en Richard Bandler. Robert was een lange tijd student en collega van zowel Grinder als Bandler, en studeerde ook persoonlijk bij Milton H. Erickson, M.D., en Gregory Bateson.
Naast het promoten van de toepassingen van NLP in onderwijs, creativiteit, gezondheid en leiderschap, omvatten zijn persoonlijke bijdragen op het gebied van NLP veel van het baanbrekende werk aan de NLP-technieken van strategieën en overtuigingen, en de ontwikkeling van wat bekend is geworden als 'Systemische NLP.'
Enkele van zijn methodieken en modellen zijn: Re-imprinting, Integration of Conflicting Beliefs, Sleight of Mouth Patterns, The Spelling Strategy, The Allergy Technique, Neuro-Logical Levels, The Belief Change Cycle, Generative NLP Patterns, the Unified Field Theory for NLP en vele anderen.
In mei 2018 werd Robert geëerd met de "Lifetime Contribution Award" van de Association for Neuro-Linguistic Programming (ANLP).
Robert is de hoofdauteur van meer dan 20 boeken over uiteenlopende onderwerpen. "Neuro-Linguïstisch Programmeren Volume I" (met John Grinder, Richard Bandler en Judith DeLozier, 1980) dient als een standaard referentietekst voor het vakgebied.
"Veranderende overtuigingen met NLP" (1990) en "Beliefs: Pathways to Health and Well Being" (met Tim Hallbom en Suzi Smith, 1990) beschrijven zijn werk in het veranderen van beperkende overtuigingen en het creëren van functionele overtuigingen.
"Tools for Dreamers" (met Todd Epstein en Robert W. Dilts, 1991) en "Skills for the Future" (met Gino Bonissone, 1993), onderzoeken de toepassingen van NLP voor het beheren en verbeteren van creativiteit.
"Effectieve presentatievaardigheden" (1994) behandelt de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor succesvol spreken in het openbaar.
"Strategies of Genius Volume I, Volume II & Volume III" (1994-1995), passen de methoden en onderscheidingen van NLP toe om de denkprocessen van belangrijke historische figuren te modelleren, waaronder Aristoteles, Sherlock Holmes (ook bekend als Arthur Conan Doyle), Walt Disney, Wolfgang Mozart , Albert Einstein, Sigmund Freud, Leonardo da Vinci en Nikola Tesla. "Dynamic Learning" (met Todd Epstein, 1995), onderzoekt de ontwikkeling van effectieve strategieën voor leren en onderwijzen.
"Visionary Leadership Skills" (1996), bestudeert instrumenten en vaardigheden die nodig zijn om 'een wereld te creëren waartoe mensen willen behoren'.
"Tools of the Spirit" (met Robert McDonald, 1997), onderzoekt hoe NLP-principes en -processen kunnen worden gebruikt om spirituele groei en ontwikkeling aan te moedigen en te verbeteren.
"Modelleren met NLP" (1998) behandelt de instrumenten en vaardigheden voor het modelleren van het gedrag van uitzonderlijke mensen, en illustreert de toepassing van NLP-modelleringsprocedures voor de studie van effectief leiderschapsvermogen. De NLP methodiek "Sleight of Mouth" (1999) beschrijft de reeks verbale herkaderings patronen die hij ontwikkelde om overtuigingen in gesprekken te beïnvloeden.
De "Encyclopedia of Systemic Neuro-Linguistic Programming and NLP New Coding" (met Judith DeLozier, 2000) geeft een uitgebreid overzicht van het gebied van Neuro-Linguistic Programming, inclusief het brede scala aan toepassingen, technieken en invloeden.
"Alpha Leadership: Tools for Business Leaders Who Want More From Life" (met Ann Deering en Julian Russell, 2002) beschrijft een nieuw leiderschapsmodel dat de praktijken van effectief leiderschap vastlegt en deelt, en biedt benaderingen om stress te verminderen en tevredenheid te bevorderen.